Facebook-annonsering: 9 tips for bedre resultat i 2025

Lyst til å få bedre resultater med Facebook-annonsering? Vil du generere mer salg og interaksjon som vises på bunnlinjen? Her er 9 konkrete tips til bedre annonsering på Facebook.

Facebook-annonsering med hjelp av Meta Ads manager.
Gjør Facebook til en vekstdriver for bedriften din. Utforsk 9 strategiske tips som hjelper deg med å optimalisere annonser, nå flere kunder, og skape målbare resultater i 2024. ©Timothy Hales Bennett / Unsplash

Over 2,9 millioner nordmenn bruker Facebook hver dag, og 3,4 millioner er aktive ukentlig (Ipsos’ SoMe-tracker). Ønsker du å bli synlig med digital markedsføring og få flere kunder bør du absolutt være til stede med Facebook-annonsering. Ikke bare på grunn av de mange brukerne, men også på grunn av datagrunnlaget de har.

Informasjonen personer og målgruppen din frivillig har lagt ut, har Facebook gjort til parametre du kan bruke i målrettingen av annonser. Dette gir mange muligheter til å drive spesifikk markedsføring mot din målgruppe med Facebook-annonsering. Dette er informasjon plattformene Google Ads, Twitter og LinkedIn for eksempel ikke har i like stor grad.

Disse tipsene har jeg laget etter å ha jobbet med annonsering på nett for flere titalls merkevarer, samt brukt flere hundre timer på optimalisering og kurs innen Facebook-annonsering. De er absolutt ikke ufravikelige, men er enkle prinsipper som brukes daglig. Forhåpentligvis vil de hjelpe deg med bedre annonsering på Facebook.

Jeg har utfordret meg selv på å være så konkret som mulig, og ikke tatt med typiske selvfølgeligheter som «sett deg klare mål, kjenn ditt publikum og bla bla bla». Dette innlegget gir deg konkrete tips for å annonsere på Facebook på en effektiv måte, for deg som virkelig vil optimalisere resultatene med Facebook-annonsering.

I denne artikkelen deler jeg tips om annonsering på Facebook, som også er nyttige for deg som ønsker å annonsere på Facebook sine andre plattformer som Instagram og Messenger via Facebook Ads Manager.

Her kan du lese mer om hva Meta selv sier om annonsering på Facebook.

1. Ha et bevisst forhold til Facebook-pixelen for effektiv Facebook-annonsering

De siste fire årene har jeg oppdatert denne artikkelen slik at den hele tiden skal være relevant. Facebook-pixel og konverteringsmål har alltid vært mitt første tips for bedre Facebook-annonsering. Nå har det imidlertid skjedd noe som gjør det vanskeligere å forsvare bruk av Facebook-pixelen på nettsiden.

Datatilsynet i Østerrike har konkluderte 13. januar 2021 med at bruken av Google Analytics er forbudt. Det er fordi online identifiers, som for mennesker oppfattes som uforståelige tallkoder, blir sett på som personopplysninger.

Bryter loven med ulovlige cookie-bannere
Visste du at mange cookie-bannere er falske og at de sporer deg selv om du ikke har gitt aktivt samtykke? Kanskje det også gjelder din nettside?

Les mer om problemstillinger tilknyttet cookie-teknologi på egen nettside.

Disse tallkodene blir brukt av Google Analytics og overført til USA. I 2020 ble det med dommen Shrems II bestemt at det ikke er lov til å overføre data fra EU-borgere til USA, siden de amerikanske selskapene ikke kan garantere for at dataene ikke blir gitt videre til amerikanske myndigheter.

Per 2024 er det igjen tillat å overføre data til USA. Like vel må du få innhentet aktivt samtykke fra brukerne for å kunne bruke cookie-teknologi i markedsføring. Derfor bør du ha et aktivt forhold til bruk av Facebook-pixelen. Hvis du henter inn data, men ikke bruker den selv i Facebook-annonseringen, bør du vurdere å fjerne den.

For selv om du ikke bruker dataene bruker Meta informasjonen til å bygge en profil på dine nettsidebrukere. Hvis du for eksempel selger en IT-tjeneste vil Meta tenke slik:

«Aha, så denne brukeren har vært inne på en nettside for IT-tjenester. Da er nok vedkommende interessert i IT og tjenester relatert til dette. Da kan vi (Meta) gi personen mer informasjon om dette i Facebook-feden. Både organisk og annonser».

Og vipps, så har konkurrenter av din IT-bedrift ende opp med å annonsere mot dine nettsidebrukere.

Her kan du lese mer om hvordan du installerer Facebook-pixelen på nettsiden din.

Sett opp konverteringsmål

Når den først er installert lar den deg sette i gang med å opprette målgrupper basert på atferd på nettsiden din, definere konverteringspunkter (noe som er helt genialt når du skal se om annonsene dine fungerer) samt lage lookalike audience.

 

2. Ha stort publikum når du skal annonsere på Facebook

Facebook Ads Manager har flere hundre parametere du kan bruke i målrettingen. Interesser, yrkestitler, om de er foreldre etc. En feil mange gjør er at de målretter alt for snevert. For effektiv Facebook-annonsering bør du tenke bredt når du definerer publikum.

Istedenfor å justere dette selv bør du heller sette kjønn, aldersgruppe og geografisk plassering og la den avanserte matematikken til Facebook, algoritmene, selv finne best målgruppe for annonsen din.

Etter en læringsfase (learning phase) med 50 kampanjeresultater innen syv dager vil Facebook være ferdig utlært og kunne levere kampanjen best mulig. Du kan selv i Facebook Ads Manager se hvor mange kampanjeresultater som gjenstår før den kan levere optimalt.

Gi algoritmen muligheten til å lære med learning phase.
Gi algoritmen muligheten til å lære med learning phase.

3. Gi algoritmen tid i din Facebook-annonsering

Facebooks algoritmer trenger altså 50 kampanjeresultater for å forstå hvem annonsen bør eksponeres for, noe som er viktig for optimal Facebook-annonsering. Når du skal annonsere på Facebook, bør du gi algoritmen tid til å finne de beste målgruppene for deg.

Hvis kampanjemålet er lenkeklikk eller engasjement er det ikke noe problem å få 50 resultater med relativt lite budsjett og på kort tid. Hvis kampanjemålet ditt er påmeldinger med Facebook Lead Ads eller konverteringer kan det være utfordrende å få de resultatene som trengs for å få en stabil levering av kampanjen.

Generelt viser mine tester at lengre kampanjeperioder presterer bedre enn korte. Du bør ikke kjøre kampanjeperioder på tre dager og svi av alt kruttet på kort tid. Når du skal annonsere på Facebook, bør du vurdere å bruke tre uker på kampanjen og gradvis skalere opp budsjettet for bedre resultater.

Hver gang du gjør større endringer i annonsesettet eller annonsen trenger algoritmen 50 nye kampanjeresultater for å kunne levere optimalt.

Finn kostnad per resultat (CPA)

Min erfaring fra å hente inn e-poster til nyhetsbrev er at kostnaden nok vil ligge over 8,31 NOK per e-post. Vil derfor anbefale å starte på et høyere nivå på slike typer kampanjer. Noen konverteringsannonser krever også et mye større budsjett, noen ganger vil du ikke klare å få 50 konverteringer i uken.

På kampanjer for å få lenkeklikk (typisk 4 NOK per resultat) eller engasjement (ca. 0,70 NOK per resultat) vil et startbudsjett på 50 NOK om dagen gi de resultatene du trenger for å få en optimal kampanjelevering.

 4. Skaler budsjettet riktig i Facebook-annonseringen din

Når du skal skalere opp budsjettet for dine Facebook-annonser, er det viktig å gjøre det gradvis. Siden algoritmen bruker 50 resultater for å forstå hvem som bør eksponeres for annonsen, bør du holde igjen budsjettet i starten for å optimalisere kostnadene for Facebook-annonsering.

  • Start med (for eksempel) 50 NOK i daglig budsjett
  • Øk budsjettet med 25 prosent hver tredje dag, altså fra 50 NOK til 62,50 NOK og videre til 78,13 NOK etter tre nye dager
  • Stopp skaleringen når du er på et daglig budsjettnivå du er komfortabel med

Det tar tid, men er en god måte å holde kostnaden nede og hele tiden la algoritmen vite hvem annonsen bør eksponeres for.

Har du behov for å skalere raskere, i en kampanjeperiode for eksempel, kan du øke med 40 prosent hver fjerde dag og starte med høyere dagsbudsjett.

Eksempel: Du har 50 NOK i budsjett de tre første dagene. Etter tre dager skalerer du til 62,50 NOK (25 prosent). Etter tre nye dager ender du uken med en ny heving til 78,13 NOK. Da vil du ha brukt 415,63 NOK denne uken.

Hvis du deler 415,63 NOK på 50 resultater får du 8,31 NOK, dvs. 8,31 NOK som budsjett på hver konvertering (CPA).

Facebook-markedsføring: Taktiske grep du bør bruke
Facebook-makredsføring er mer enn bare en annonseplattform – det er et allsidig verktøy for merkevarebygging, kundedialog og synlighet. Her er syv tips til grep du kan ta for å få Facebook-markedsføring.

Facebook for bedrifter er ikke bare annonsering. Her er 7 grep du kan ta for å bygge merkevare og skape resultater med kanalen.

5. Optimaliser etter riktig tall

Etter hvert som kampanjene har gått noen dager vil det dukke opp en del tallmateriale. I Facebook Ads Manager vil du se ulike kolonner med impression, reach, kostnad per resultat, budsjett, CRT etc. Målet er å få mest mulig resultater for pengene og du bør skru av det som ikke fungerer og flytte budsjettet over på det som virker.

Grunnen til at jeg nevner dette tipset er fordi da jeg skulle hjelpe noen med annonsering på Facebook og optimalisering skrudde de av de annonsene med lite klikk og puttet budsjettet på den annonsen som ble klikket mest på. Likevel var kostnaden for lenkeklikk billigere for den som å hadde klikket på enn på den flest hadde klikket på.

Det er kostnad per resultat du bør optimalisere etter. Hva resultatet er kommer an på kampanjemålsettingen, men det kan være kostnad per engasjement, kostnad per klikk, kostnad per konvertering etc.

 6. A/B-testing i Facebook Ads Manager for bedre annonsering på Facebook

En enkel måte å komme i gang med optimalisering av annonsene dine på er med A/B-testing. Dette er en viktig strategi for å oppnå gode resultater med Facebook-annonsering, da du raskt kan finne ut hvilke annonser som fungerer best. Det vil gi billigst mulig resultater, for eksempel mer trafikk på nettsiden.

A/B-testing (split testing) er å eksponere målgruppen din for to avarter av en annonse. Når du ser resultater, typisk etter to døgn, skrur du av den som gjør det dårligst og bruker budsjettet på den som fungerer.

En A/B-test kan for eksempel være samme tekst på en annonse, men med to ulike bilder. A/B-testing gjør du ved å putte to ulike versjoner av en annonse i samme annonsesett.

Etter å ha annonsert en periode kan du velge å kun vise annonser som leverer godt. Med denne metoden blir det mer kostnadseffektivt å annonsere på Facebook, og du slipper å kaste penger ut av vinduet.

7. Innholds- og plasseringsmiks

Husk å ikke bare publisere lenkeposter, bildealbum eller video. Prøv å lag en innholdsmiks der du varierer. Grunnen er at Facebooks algoritmer gir folk det innholdet de vil ha.

Jeg for eksempel klikker mye på lenkeposter og ser på video, men engasjerer meg ikke på album. Siden Facebook ønsker at jeg skal være lenge på deres plattform ønsker ikke de å “plage meg” meg innhold jeg tidligere ikke har vist interesse for. Hvis du som markedsfører kun lager bildealbum, vil ikke jeg og andre som ikke engasjerer seg i dette postformatet, se budskapet ditt.

Derfor kan du sette opp flere annonseformater og innlegg som en A/B-test med karusell, vanlig lenkepost eller video.

Det samme gjelder annonseplasseringer. Ha annonseplasseringer på alle plattformene som er tilgjengelig i Facebook Ads Manager, for eksempel Messenger og Instagram.

 

8. Optimaliser plasseringer og publikum for effektiv annonsering på Facebook

Etter hvert som du får resultater fra Facebook-annonseringen, kan du optimalisere kampanjene for å få lavere kostnader per resultat. Dette vil gi deg bedre resultater og en mer kostnadseffektiv Facebook-annonsekampanje. For meg handler det om å få flere resultater til en billigere pris eller kostnad per resultat.

For å kunne gjøre kampanjen så billig som mulig er det viktig å se hvilke elementer som gjør kampanjen dyr og hva som fungerer.

Inne i Facebook Ads Manager kan du trykke på Breakdown der du har oversikt over alle kampanjene dine.

Der får du mulighet til å få en egen resultatlinje per gruppe. Velger du alder for eksempel får du opp rundt ett dusin linjer med resultatet for alderene 18-24, 25-34 osv. Du kan også kombinere aler og kjønn, ulike enheter, Instagram vs. Facebook og flere andre faktorer.

Husk at det er kostnad per resultat som er viktig å optimalisere etter. Da får du mest mulig resultater for pengene. Ved å trykke på kolonneoverskriften cost per result vil resultatene rangeres fra høyt til lavt. Da kan du se hva slags målgrupper, enheter eller plasseringer som har fungert best.

På bakgrunn av denne kunnskapen kan du altså justere kampanjen.

NB: Når du redigerer annonsesettet begynner læringsfasen på nytt. Du bør derfor bruke kunnskapen til å sette opp et nytt annonsesett istedenfor å tukle med den gamle.

Noen kampanjer har målsetting om å treffe en gitt målgruppe uansett hvilke resultater Breakdown-funksjonen måtte vise. Det er typisk for holdningskampanjer for eksempel. Når det gjelder salg og konverteringer vil det ikke være like viktig å nå alle. Da er det lavest mulig kostnad per salg som vil være viktig.

Husk at når du gjør større forandringer på en annonse må Facebook på nytt få 50 resultater i løpet av uken for å klare å eksponere kampanjen mest mulig optimalt til riktig folk.

9. Kampanjestrukturen som gir salg

En Facebook-kampanje består av tre ulike steg:

  • Kampanjemål
  • Annonsesett
  • Annonseinnhold

I første steg, kampanjemål, må du ta et valg: Hva ønsker du å oppnå med kampanjen? Her gir Facebook deg elleve ulike mål.

Det er imidlertid ikke kun ett av kampanjemålene som vil gi deg suksess med Facebook-annonsering. Det er en komplimenterende kampanjestruktur bestående av tre ulike kampanjer som gir deg en salgsmaskin.

Kjenner du til begreper som inbound marketing eller salgstrakt? Det er hvert fall etter disse prinsippene du bør strukturere kampanjene dine for å generere mer salg via sosiale medier. Prinsippet handler om at en kundereise ofte består av tre ulike faser.

Kundereisens tre faser:

  • Kjennskap - Awareness
  • Vurdering - Consideration
  • Avgjørelse - Decision

Hubspot som leverer programmer som jobber utifra inbound-metodikken bruker ordene tiltrekke, konvertere, selge og begeistre. Målet er å få kundeemnene lenger ned i trakten.

Første Facebook-kampanje: Kjennskap

Oppgaven til første steg av kampanjestrukturen er å vekke interesse hos, men også identifisere de personene som kan ha interesse av din vare eller tjeneste.

Du skal altså ikke drive med hardt salg og skremme bort potensielle kunder, men tilføre verdi.

Verdifullt innhold som personer faktisk ønsker å konsumere kan deles inn i tre grupper:

  • Underholdende
  • Inspirerende
  • Lærerikt

Det er ikke alltid lett å vite hva slags verdifullt innhold som skal lages. Målet er altså å vekke interesse hos personer som lenger ned i kundereisen kan være aktuell for et salgstilbud fra deg. Derfor er det viktig å ikke ty til billige «klikk- og lik-kampanjer» og klikkbaits. I denne fasen må du være klokkeklar i kommunikasjonen for å tiltrekke deg riktig personer.

Å lage underholdende innhold kan være utfordrende siden hva folk synes er gøy er veldig individuelt. Det å lage inspirerende og lærerikt innhold har heldigvis ikke de samme fallgruvene.

Eksempler på verdifullt innhold:

  • Kiropraktor: «Gir PC-skjermen deg vond nakke? Her er fem enkle øvelser du kan gjøre på jobben»
  • Turklær: «Her er fjellturene du bør få med deg»
  • Interiør: «Dette er tipsene som får boligen til å oppleves større».

Hva slags kampanjemål?

Senere i kundereisen skal du ved hjelp av Facebook-pixel rette annonser mot personer som har interagert med kjennskaps-kampanjen din. Derfor er det viktig at du velger et kampanjemål som vil generere et grunnlag for kundeemner.

Kampanjemål du bør velge:

  • Engasjement - innhold folk kan interagere med på Facebook og Instagram.
  • Videovisninger - Videoer som får vil se mye av, postes native på Facebook eller instagram.
  • Klikk - innhold som folk kan konsumere på en nettside du selv har tilgang til slik at du kan installere en Facebook-pixel.

Publikummet du skal eksponere disse annonsene mot kan du identifisere med Facebooks-core data eller ved hjelp av speilpublikum (lookalike audience).

Andre Facebook-kampanje: Vurdering

Når personer har interagert med annonsene dine i kjennskapsfasen skal du ved hjelp av retargeting rette nye annonser mot dem. Jobben til disse annonsene er å få kundeemnet til å se annonser som gjør det lettere å vurdere ditt produkt eller tjeneste.

Her er det viktig å fokusere på hva som er unikt med din merkevare og som skiller seg fra konkurrentene.

Forslag til annonser er:

  • Kundeomtale (testimonials)
  • Hvordan produktet blir brukt
  • Hvordan produktet eller tjenesten gjør hverdagen bedre/enklere

Også her er det viktig å kunne rette annonser mot de som interagerer mot disse annonsene. Derfor må folk ville engasjere seg, se en del av videoen eller nettside med en Facebook-pixel du selv eier.

Tredje: Avgjørelse/salg

Nå har vi kommet nederst i trakten og frem til kampanjen med de salgsutløsende annonsene. På grunn av de to tidligere annonsene vil publikummet som ser annonsene være varmt og ha en kjennskap til din merkevare og de ulike kvalitetene til varen eller tjenesten.

Jeg har god erfaring med å skape vare- og tidsknapphet (scarcety og urgency) med salgskampanjer. Det handler rett og slett om å gi gjerdesitterne et siste dytt som får dem til å konvertere. Dette er grep du helt sikkert kjenner igjen fra TV-reklamer og bannerannonser. «Bare 23 timer igjen av tilbudet» og Få varer igjen på lager».

Det er ikke nødvendig å gjøre disse annonsene så skrikete, men det er enkelt for folk å utsette handelen. Dette «nå eller aldri-øyeblikket» og tydelig call to action skal få dem til å handle. Du får ikke personer som ikke har kjennskap eller riktig kunnskap om produktet ditt til å konvertere med vare- og tidsknapphet. Disse annonsene bør kun rettes mot de du vet er interessert i produktet ditt.

Det beste kampanjemålet for salg på nett er konverteringer. For å få til dette må du ha installert en Facebook-pixel og laget en konvertering i Facebook Business Manager. Hvis du for eksempel setter opp en A/B-test vil Facebook vise hvilke annonser som fungerer best slik at du kan få mest salg for annonsekronene dine.

Når jeg tidligere har solgt dyrere produkter som har vært høyinvolverende har jeg rettet annonser mot målgruppen med tilbud om å bli med i et nyhetsbrev. I nyhetsbrevet fortsatte jeg å tilby verdi i fire uker, før den femte e-posten var salg.

Fem spørsmål og svar:

Må jeg betale moms på faktura fra Facebook (Meta)?

Moms på Facebook refererer til merverdiavgiften (moms) som legges til kjøp av annonseringstjenester på plattformen. Når bedrifter i Norge kjøper annonser fra Facebook, blir de belastet med norsk moms, som for tiden er 25 %. Dette gjelder selv om Facebook er et utenlandsk selskap, siden selskapet er forpliktet til å innkreve norsk moms på tjenester som tilbys til norske kunder.

For bedrifter registrert i Merverdiavgiftsregisteret er denne momsen ofte fradragsberettiget, slik at de kan trekke den fra i sin egen mva-melding. Det betyr at bedrifter kan føre denne momsen som inngående merverdiavgift, forutsatt at annonsene brukes i den avgiftspliktige delen av virksomheten.

Hva koster en annonse på Facebook?

Kostnaden for en Facebook-annonse kan variere avhengig av flere faktorer, som budet ditt, målgruppen din og annonsens formål. Generelt kan du forvente å betale mer for annonser som retter seg mot et mer begrenset publikum, eller annonser som skal ha et bestemt formål, som å øke salget.

Typisk ser man at kostnaden per klikk (CPC) kan ligge mellom 5 og 20 kroner i Norge, men prisene kan også være både lavere og høyere avhengig av bransje og målgruppe. Alternativt kan man velge kostnad per tusen visninger (CPM), som ofte ligger mellom 50 og 150 kroner, men dette kan også variere. Mange bedrifter bruker daglige eller totale budsjetter for å holde kontroll på kostnadene, og kan sette et minimumsbeløp per dag – vanligvis fra ca. 10 kroner – for å teste og tilpasse kampanjene løpende.

Hvordan målrette annonser på Facebook?

For å målrette annonsene dine til en bestemt målgruppe på Facebook, kan du bruke verktøyene for målretting av publikum i annonseskjemaet. Du kan målrette annonsene dine basert på alder, kjønn, geografi, interesser, og mer.

Hva er reglene for Facebook-annonsering?

Facebook har strenge regler for annonsering som alle annonsører må følge. Reglene er utformet for å beskytte brukerne og sikre at annonser er relevante, sikre og lovlige. Her er noen av de viktigste retningslinjene:

  1. Innholdsrestriksjoner
    Annonser på Facebook kan ikke inneholde støtende, villedende eller ulovlig innhold. Dette inkluderer forbud mot sjokkerende bilder, vold, diskriminering, og krenkende språk. Annonser som fremmer alkohol, gambling, dating-tjenester, eller medisinske produkter er underlagt strenge retningslinjer og kan kreve forhåndsgodkjenning.
  2. Nøyaktig og gjennomsiktig informasjon
    Annonser må gi korrekt og tydelig informasjon om det som tilbys, og annonsørene må unngå å bruke sensasjonspreget eller villedende språk. Eksempler inkluderer å unngå å love "garanterte resultater" eller andre påstander som ikke kan dokumenteres.
  3. Personvern og brukerdata
    Facebook krever at annonsører beskytter brukernes personvern. Annonsører som samler inn data gjennom annonser må opplyse om hva dataene skal brukes til, og få brukernes samtykke. Facebook tillater ikke bruk av sensitive temaer som helse eller økonomisk situasjon for å målrette annonser uten samtykke.
  4. Målretting og diskriminering
    Målrettingsmulighetene på Facebook er kraftige, men annonsører har ikke lov til å målrette på en måte som kan oppfattes som diskriminerende. Dette betyr at annonser for kreditt, bolig og arbeid ikke kan målrettes basert på kriterier som alder, kjønn eller etnisitet i mange land.
  5. Godkjenningsprosess
    Facebook har en automatisk godkjenningsprosess som vurderer annonser før de publiseres. Annonser kan bli avvist hvis de bryter retningslinjene, og annonsører får beskjed om hvorfor de ble avvist. Ved gjentatte brudd kan Facebook suspendere annonsørens konto.

For å sikre at annonser oppfyller kravene, anbefales det at annonsører gjennomgår Facebooks annonseringsretningslinjer jevnlig, da de oppdateres ofte.

Hvilke format kan brukes i Facebook-annonsering?

Facebook tilbyr flere annonseformater som lar bedrifter tilpasse innhold til ulike målgrupper og mål. Her er de mest populære formatene:

  1. Bildeannonser
    Dette er enkle, visuelle annonser som består av et enkelt bilde, tekst, og en oppfordring til handling. Bildeannonser er ideelle for å skape oppmerksomhet rundt produkter, merkevarer, eller kampanjer på en direkte måte.
  2. Videoannonser
    Videoannonser kan være korte klipp eller lengre videoer som forteller en historie, demonstrerer produkter, eller formidler budskap på en engasjerende måte. Videoformatet passer godt for å vise produkter i bruk eller skape følelsesmessig engasjement.
  3. Karusellannonser
    I karusellannonser kan annonsører inkludere opptil ti bilder eller videoer i en enkelt annonse, som brukerne kan sveipe gjennom. Dette formatet er nyttig for å vise flere produkter, detaljer, eller trinn i en prosess, og gir muligheten til å legge inn egne linker for hvert bilde.
  4. Lysbildefremvisning
    Lysbildefremvisning bruker en serie bilder som automatisk spiller av som en video. Dette formatet er lett å lage og fungerer godt i områder med lav internettkapasitet, da filene er små og raskt lastes.
  5. Collection-annonser
    Collection-annonser er spesielt designet for mobil og kombinerer video eller bilder med flere produktbilder. Når brukere klikker på en Collection-annonse, åpnes en fullskjerms visning med flere produkter (kalt Instant Experience) – ideelt for nettbutikker.
  6. Instant Experience (tidligere Canvas-annonser)
    Instant Experience-annonser gir en interaktiv, fullskjerms opplevelse som laster raskt på mobil. Dette formatet kan inneholde bilder, video, tekst og linker, og gir en mer engasjerende opplevelse som kan brukes til merkevarehistorier eller produktoppdagelse.
  7. Stories
    Stories-annonser vises i Facebook Stories og dekker hele skjermen i en vertikal format. De kan bestå av både bilder og videoer og er tilgjengelige i 24 timer, noe som gjør dem godt egnet for tidsbegrensede kampanjer og promoteringer.
  8. Lead-annonser
    Lead-annonser er designet for å samle inn kontaktinformasjon direkte fra Facebook, uten at brukerne må forlate plattformen. Dette er et godt format for å få leads, påmeldinger, eller bestillinger, og kan forhåndsutfylle informasjon fra brukernes profiler.

Ved å velge riktig format for kampanjemålet, kan bedrifter sikre at annonsene blir mer effektive og tiltrekker seg målgruppen på en optimal måte.

Abonner på Greypaper

Få med deg alle oppdateringene og eksklusiv tilgang på digitale verktøy og annet innhold. Meld deg på helt gratis.
ola.nordmann@example.com
Abonner